Nederlandse moeders zijn zelf betrokken bij de aanschaf van een moederdagcadeau. Twintig procent kiest haar eigen cadeau en tien procent schaft het zelf aan.

Ruim 80 procent van de Nederlandse moeders krijgt graag een persoonlijk cadeau en 55 procent geeft de voorkeur aan een verrassend cadeau. Dat blijkt uit een onderzoek van Direct Research in opdracht van Wehkamp.nl onder 768 Nederlanders.

Persoonlijk

Bijna 90 procent van de Nederlandse moeders is tevreden over de moederdagcadeaus die zij krijgt. Iets meer dan de helft van de moeders zegt geen duidelijke voorkeur te hebben voor het type cadeau dat zij ontvangt, zolang het maar persoonlijk is. 

Praktische cadeaus worden nagenoeg niet meer door de moeders gevraagd. Slechts 3 procent zit te wachten op een stofzuiger of strijkijzer. Zo’n 46 procent van de moeders heeft het liefst een origineel cadeau.  

Uitstellen

Drie kwart van de Nederlanders viert Moederdag vrijwel altijd met cadeautjes. Wel blijkt dat vaders het ieder jaar weer lastig om een passend cadeau te vinden. Het kopen van een cadeau wordt door 59 procent van de vaders uitgesteld tot slechts één of twee dagen van tevoren. 

Vaders die ervoor kiezen om geen cadeau te geven kunnen overigens in vervelende situaties terechtkomen. Bijna 20 procent van de vaders zegt dat zijn vrouw, ondanks dat zij aangaf geen cadeau te hoeven, vervolgens toch teleurgesteld was als ze daadwerkelijk niets kreeg.