De helft van de jongeren is niet merkgetrouw als het gaat om het kopen van een nieuwe jeans.

Zo blijkt uit onderzoek van de sectie Communicatiewetenschap van de Radboud Universiteit in Nijmegen in samenwerking met marktonderzoeksbureau DVJ Insights over merkloyaliteit onder 632 Nederlandse jongeren tussen de 12 en 25 jaar.

Slechts 28 procent van de ondervraagden is niet loyaal aan merken in het algemeen. Dat percentage ligt bij het kopen van een spijkerbroek veel hoger, daarbij is de helft niet merkgetrouw.

Volgens de onderzoekers komt dat omdat jongeren bij jeans vaak voor meerdere verschillende merken kiezen en dus loyaal aan een grotere 'set' merken zijn.

Budget en aanbiedingen

Er is geen verschil tussen geslacht, leeftijd en opleiding wat betreft loyaliteit, al is budget wel van grote invloed. Jongeren zijn eerder geneigd loyaal merkgedrag te vertonen wanneer zij meer te besteden hebben. Daarnaast geeft maar liefst vier op de tien jongeren die wel loyaal is qua jeansmerk aan voor een ander merk te gaan wanneer deze in de aanbieding is.

Jeansmerken die de meeste loyaliteit kunnen verwachten zijn H&M (16 procent), G-Star (10 procent) en Chasin' (8 procent).