Het zijn toptijden voor de biologische branche. Veel consumenten stappen over op duurzame producten nu er geen eind lijkt te komen aan berichten over gerommel met voedselwaren.

De zeven winkels van Marqt, een supermarktketen die alleen duurzame producten aanbiedt, trokken de afgelopen weken zichtbaar meer klanten.

"Door de berichtgeving van de laatste tijd zijn veel mensen wakker geschud”, zegt medeoprichter Quirijn Bolle.

"Ze denken bewuster na over wat ze eten. Van medewerkers in alle winkels hoor ik dat ze veel nieuwe gezichten zien. Ze krijgen ook allerlei vragen, over de herkomst van het eten en de bereidingswijze."

Dalend vertrouwen

Voor concrete cijfers is het nog te vroeg. Voorzitter Henk Gerbers van de stichting Bio+ kan daarom niet concreet onderbouwen dat het nieuws van de afgelopen weken een run op het biologische merk hebben opgeleverd.

"Maar je zult dat in de cijfers over het eerste kwartaal ongetwijfeld terugzien. Het consumentenvertrouwen in voedsel daalt. Mensen komen dan al snel bij biologische producten uit. Dat is overigens niet alleen iets van de afgelopen weken. In 2012 groeiden we 20 procent, waarmee we voor het derde opeenvolgende jaar het snelst groeiende A-merk in de supermarkt waren."

Biomonitor

"Voor veel mensen die nog niet zijn overgestapt op biologische voeding, is dit hét moment", zegt Jasper Vink van Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding.

"Er is zo veel aan de hand, dat heeft zeker invloed op het koopgedrag van mensen. Elk jaar geven we in mei de biomonitor uit. De afgelopen jaren zagen we jaarlijks een stijging van meer dan 10 procent in bestedingen aan biologische voeding. Die trend zet zich nog wel even door."

Volgens Vink wordt vooral over dierenwelzijn steeds meer nagedacht. "De discussie rond de plofkip is een goed voorbeeld, maar breidt zich ook uit naar andere diersoorten. Zo eten veel mensen tegenwoordig minder vaak vlees, maar kiezen ze wel voor een betere kwaliteit. Dat is niet altijd direct biologisch, maar kan ook vlees zijn met het ‘Beter leven’ keurmerk.'

'Biologisch is hip'

Onderzoeker Johan Bakker van het Landbouw Economisch Instituut (verbonden aan Wageningen University) constateert dat de politieke boodschap om biologisch te consumeren, eindelijk landt.

"Vooral het imago van de biologische koper is erg opgewaardeerd. Tien jaar geleden werd je nog als raar mens gezien, tegenwoordig is het zelfs hip. Het klinkt paradoxaal, maar de crisis is juist goed voor de biologische branche. Doordat mensen voorzichtiger zijn met uitgaven, gaan ze minder vaak uit eten. In plaats daarvan maken ze thuis hoger gekwalificeerd voedsel klaar.”

Chocoladeletters

Collectieve verontwaardiging, zoals we de afgelopen weken een paar keer beleefden, kan volgens Bakker snel effect hebben.

"Een jaar of drie geleden was er een hoop commotie over chocoladeletters. Nu wordt ongeveer 85 procent geproduceerd met eerlijke cacao. Het idee dat dingen anders moeten, wint snel aan urgentie. De schandalen van dit jaar dragen daar zeker aan bij."

Quirijn Bolle noemt de ontwikkelingen daarom ‘goed voor de biologische branche’.

"De afgelopen weken is opnieuw een alarmbel afgegaan. Consumenten worden daar alerter door. Al moet onze branche ook scherp blijven. Bij het Duitse eierschandaal bleek een gangbaar product voor biologisch door te gaan. Zelfs een keurmerk zegt dus niet altijd alles."