Het is geen zeldzaamheid: slanke tot magere schoonheden in advertentiecampagnes. Toch zorgen deze vrouwen niet per se voor een betere verkoop van het geadverteerde product.

Dit blijkt uit een een onderzoek van de Britse Warwick Business School, aldus Refinery 29.

De studie laat zien dat vrouwen averechts kunnen reageren op beelden van vrouwen die zij mooier vinden dan zijzelf. Vrouwen krijgen door deze advertenties geen affiniteit met het merk en zijn daardoor minder snel geneigd het product te kopen.

Jaloers

Onderzoeker Dr. Tamara Ansons: “Vrouwen zijn jaloers op de modellen in advertenties. Hierdoor kunnen ze een lager zelfbeeld ontwikkelen. Hoe meer aandacht deze vrouwen besteden aan de modellen in campagnes, hoe minder snel ze een product kopen."

Het onderzoek heeft daarnaast aangetoond dat wanneer geïdealiseerde modellen alleen met lichaam of gezicht worden getoond, als prominent middelpunt van de campagne, vrouwen dit niet prettig vinden.

Perfectie

Wordt het mooie model echter getoond als onderdeel van een grote foto of campagne, dan hebben vrouwen eerder interesse in het geadverteerde product. Fysieke perfectie kan dus aantrekkelijk zijn, maar het moet niet centraal staan in de advertentie, aldus de onderzoeksresultaten.