Singles geven het meest uit aan cafés, restaurants en entertainment. Doordat zij regelmatig op dates gaan, geven ze de economie een sterke impuls.

Dat blijkt uit onderzoek van Lexa.nl onder ruim 10.000 respondenten uit zeven landen. Jaarlijks spenderen Nederlandse singles 224 euro per persoon aan afspraakjes. Het Europese gemiddelde ligt iets lager, op 202 euro per persoon.

Opvallend is dat de gemiddelde besteding van mannen hoger is dan die van vrouwen, met name in de horeca. "Hét bewijs dat mannen nog altijd vaker de rekening betalen", aldus Stefan van den Berg, directeur van de datingsite.

Huidige economie

Bij de helft van de ondervraagden heeft de huidige economische situatie geen invloed op hun dategedrag. Zij geven aan niet te willen bezuinigen op hun uitgaven tijdens een date.

Volgens Chiara Bijl, onafhankelijk psychotherapeut, is dit omdat de behoefte aan intimiteit en gezelligheid niet afneemt ten gevolge van de crisis. “Sterker nog, als de omgeving grimmiger wordt en de economische levensomstandigheden moeilijker, zijn wij juist geneigd terug te vallen op een van onze eerste levensbehoeften: de liefde”, aldus Bijl.

De andere helft van de singles geeft wel aan enigszins last te hebben van een minder goed lopende economie. Hierdoor gaan zij minder vaak op date, delen ze eerder de rekening of kiezen ze voor goedkopere activiteiten.

Activiteiten

Nederlanders maken graag gebruik van de horeca wanneer ze op date gaan, maar thuis afspreken is ook populair. Bijzondere uitjes blijken niet per se nodig om elkaar in eerste instantie te leren kennen. 

Single vrouwen geven ook graag geld uit aan het uiterlijk. Ze brengen bijvoorbeeld een extra bezoekje aan de kapper of beautysalon. Italianen geven hier het meeste aan uit. 

Overigens is een cadeautje geven op de eerste date voor 40 procent van de single Nederlanders een normale zaak. Zij geven hier gemiddeld 19 euro aan uit. Italianen (45 procent) hebben aanzienlijk meer over voor hun date: gemiddeld 39 euro.