Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 29 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
date

'Nederlandse vrijgezellen stimuleren economie'

Door NU.nl/Vrouwonline

25 feb 2013 om 14:12Update: 10 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Singles geven het meest uit aan cafés, restaurants en entertainment. Doordat zij regelmatig op dates gaan, geven ze de economie een sterke impuls.

Dat blijkt uit onderzoek van Lexa.nl onder ruim 10.000 respondenten uit zeven landen. Jaarlijks spenderen Nederlandse singles 224 euro per persoon aan afspraakjes. Het Europese gemiddelde ligt iets lager, op 202 euro per persoon.

Opvallend is dat de gemiddelde besteding van mannen hoger is dan die van vrouwen, met name in de horeca. "Hét bewijs dat mannen nog altijd vaker de rekening betalen", aldus Stefan van den Berg, directeur van de datingsite.

Huidige economie

Bij de helft van de ondervraagden heeft de huidige economische situatie geen invloed op hun dategedrag. Zij geven aan niet te willen bezuinigen op hun uitgaven tijdens een date.

Volgens Chiara Bijl, onafhankelijk psychotherapeut, is dit omdat de behoefte aan intimiteit en gezelligheid niet afneemt ten gevolge van de crisis. “Sterker nog, als de omgeving grimmiger wordt en de economische levensomstandigheden moeilijker, zijn wij juist geneigd terug te vallen op een van onze eerste levensbehoeften: de liefde”, aldus Bijl.

De andere helft van de singles geeft wel aan enigszins last te hebben van een minder goed lopende economie. Hierdoor gaan zij minder vaak op date, delen ze eerder de rekening of kiezen ze voor goedkopere activiteiten.

Activiteiten

Nederlanders maken graag gebruik van de horeca wanneer ze op date gaan, maar thuis afspreken is ook populair. Bijzondere uitjes blijken niet per se nodig om elkaar in eerste instantie te leren kennen. 

Single vrouwen geven ook graag geld uit aan het uiterlijk. Ze brengen bijvoorbeeld een extra bezoekje aan de kapper of beautysalon. Italianen geven hier het meeste aan uit. 

Overigens is een cadeautje geven op de eerste date voor 40 procent van de single Nederlanders een normale zaak. Zij geven hier gemiddeld 19 euro aan uit. Italianen (45 procent) hebben aanzienlijk meer over voor hun date: gemiddeld 39 euro.

Eerder

  • 18 apr 2012 om 16:03
    'Profielen op datingsites gevuld met leugens'
    'Profielen op datingsites gevuld met leugens'
  • 20 dec 2011 om 14:24
    Een vijfde singles viert feestdagen alleen
    Een vijfde singles viert feestdagen alleen
  • 28 okt 2011 om 12:54
    'Single vrouwen vaker tevreden dan mannen'
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 23 jul 2010 om 08:13
    Single zijn is duur
    Geen afbeelding beschikbaar
Beeld: ThinkStock
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 23:17
    Rutte na kabinetsberaad nog weinig concreet: 'Je kunt niet de perfecte analyse maken'
  • 22:51
    Spanje blameert zich in Schotland, Kökçü verliest met Turkije van Kroatië
  • 22:45
    VideoGehaktbal van gekweekt mammoetvlees gepresenteerd in Amsterdam
  • 22:40
    België wint dankzij bliksemstart voor het eerst sinds 1954 van Duitsland

Meest gelezen

  • 1
    Franse auteur Houellebecq verliest zaak over film waarin hij seks heeft
  • 2
    Rome stuurt vanaf april elke week 900 ton afval per trein naar Amsterdam
  • 3
    El Yaakoubi niet langer aanvoerder Excelsior na incident met OneLove-spandoek
  • 4
    Milieuclub MOB eist dat vergunningen van veertig boeren worden ingetrokken
  • 5
    Amsterdam wil met nieuwe campagne af van jonge Britse toeristen: 'Stay away'


Nieuwsvideo's

  • Russen gaan graven: wat is de rol van lithiummijnen in de oorlog?
    Russen gaan graven: wat is de rol van lithiummijnen in de oorlog?
  • Zeldzame pasgeboren pantertweeling ontdekt verblijf in VS
    Zeldzame pasgeboren pantertweeling ontdekt verblijf in VS
  • Oekraïense defensieminister bedankt VK voor tanks
    Oekraïense defensieminister bedankt VK voor tanks
  • Auto's in brand, miljoen mensen de straat op: hierom blijven de Fransen staken
    Auto's in brand, miljoen mensen de straat op: hierom blijven de Fransen staken

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden