HOOFDDORP - Ondanks de opkomst van social media willen mensen weer meer fysiek bij elkaar zijn. Nederlanders voelen zich nu dichter bij hun familieleden staan in vergelijking met drie jaar geleden.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek in opdracht van een groot pretpark. Hierbij waren zes Europese landen betrokken, waaronder Nederland. Er werd een enquête gehouden onder bijna 6.000 mensen tussen de 16 en 64 jaar.

Behalve Nederlanders zijn de ondervraagden in de meeste Europese landen pessimistisch over social media, omdat mensen elkaar daardoor minder ontmoeten .

Juist bij ontmoetingen worden emoties en bijzondere ervaringen gedeeld, zegt driekwart van de ondervraagden. Fysieke ontmoetingen zijn echter vooral belangrijk, omdat je dan plezier kunt maken met je vrienden en familieleden, vinden de deelnemers.

Ervaringen

Als het om delen van tijd, emoties en ervaringen gaat, scoren Spanjaarden relatief hoog waar het ‘iemand helpen’ betreft (43 procent). Engelsen scoren hoog als het gaat om ‘overdragen van kennis’ (40 procent).

Als mensen delen, voelen ouderen zich vaak nuttig. Jongeren zeggen dat het een goed gevoel geeft en dat het de band met anderen aanhaalt.

Momenten

De beste momenten ervaren de ondervraagden met hun naasten op vakanties tijdens de kerst- of paasdagen. Als mensen met familieleden zijn, gaan Fransen het liefst naar een feestje, zitten Engelsen graag met elkaar aan tafel en geven Nederlanders de voorkeur aan met elkaar op vakantie of een weekendje weg gaan.

Vrije tijd

Het onderzoek past in de trend die zich de laatste jaren ontwikkelt. Zodra het economisch tegenzit, kruipen mensen dichter naar elkaar toe. Het ‘cocoonen’ komt weer op: mensen willen meer dingen samen doen.

Trendwatcher Goof Lukken, die de ontwikkelingen in de vrijetijdssector bijhoudt, bevestigt dat ontmoetingen face-to-face weer gewenst zijn en authenticiteit meer dan ooit terug is.