
Vakantie is een impulsaankoop geworden
Hooguit gaan we wat korter of minder ver.
Het is een trend die eigenlijk al jaren geleden werd ingezet: Nederlanders boeken hun vakantie steeds vaker op het laatste moment. Wie niet gebonden is aan een vaste periode, zoals schoolvakanties, wacht af.
''Vakanties worden niet meer gepland'', zegt directeur Steven van der Heijden van TUI Nederland. ''Mensen boeken simpelweg als ze het tijd vinden voor een vakantie. De bestemming hangt dan af van het weer'', aldus Van der Heijden.
''Tijdens een mooie zomer kiest de consument vaker voor dagtrips in eigen land. Die worden vaak gevolgd door een mooie stedentrip in de herfst of een week zon in de winter. Hebben we in Nederland een natte zomer, zoals de afgelopen twee jaar, zoeken mensen de zon elders op.''
Onzekerheid
Dat mensen later boeken, heeft deels te maken met onzekerheid over hun financiële situatie. Niemand weet hoe de vlag er over zes maanden bij hangt, al bezuinigen maar weinigen écht op hun vakantie.
Sterker nog: de gemiddelde prijs van georganiseerde vakanties is de laatste jaren licht gestegen, al moet daar wel bij worden aangetekend dat meer mensen er tegenwoordig voor kiezen om hun vakantie zelf te regelen.
''Mensen laten zich hun vakantie niet afnemen'', zegt Mirjam Dresmé van de ANVR, de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen. ''Een nieuw bankstel of een andere auto kan vaak nog wel even wachten, maar naar de vakantie wordt een jaar lang uitgekeken. Iedereen vindt van zichzelf dat hij het verdient om er even tussenuit te gaan. Hooguit gaan mensen een paar dagen korter en iets minder ver.''
Zekerheid
All inclusivevakanties vormen in dat opzicht een prima alternatief: hotels en resorts waar het eten en drinken bij de prijs inbegrepen is. Hanita van der Meer van Thomas Cook zegt dat vooral gezinnen, die wel op tijd hun reis moeten boeken, voor deze vorm van vakantie kiezen.
''Zo weten ze vooraf precies wat ze kwijt zijn. Dat past in het beeld dat consumenten zekerheid zoeken. Om die reden bieden we tegenwoordig vakanties aan met omboekgarantie. Of sneeuwvakantie, wanneer het om wintersport gaat. Mensen willen niet het risico lopen dat ze veel geld betalen en vervolgens niet kunnen skiën.''
Ook verre reizenspecialist Kuoni constateert slechts marginale verschillen tussen nu en enkele jaren geleden. Lag de gemiddelde reissom eerder op 4500 euro, tegenwoordig is dat 4350 euro.
De boekingsaantallen blijven vrijwel gelijk, aldus woordvoerder Suus Dekker. ''Ook dit jaar zien wij geen substantiële teruggang, al zitten we natuurlijk wel in het hogere segment. In die kringen geeft het maken van een verre reis naar hippe bestemmingen status'', zegt Dekker.
''Op dit moment is Myanmar erg in trek. Het enige verschil met een paar jaar geleden is dat mensen bijvoorbeeld niet de hele vakantie door in vijfsterren hotels verblijven. Sommigen kiezen ervoor om de eerste twee weken met minder luxe genoegen te nemen om aan het einde nog één week helemaal los te gaan.''
Van der Heijden gelooft niet dat in 2013 minder Nederlanders naar het buitenland zullen gaan. ''Dat werd vorig jaar ook voorspeld, maar intenties veranderen nu eenmaal in de loop van het jaar. Het aanbod aan vakanties is tegenwoordig zo groot, dat je op het laatste moment nog genoeg keuze hebt. Uiteindelijk heeft iedereen toch een bepaalde dosis zon nodig. Dat zal dit jaar niet anders zijn.''