AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders doen aankopen bij buitenlandse webshops. Vooral mensen uit de grote steden, mannen en jongeren shoppen graag over de grens.

Belangrijkste redenen om over de grenzen te kijken bij online shoppen zijn voornamelijk het prijsverschil (69 procent), uitgebreider assortiment (46 procent) en de bijzondere producten die er aangeschaft kunnen worden (43 procent).

Dat alles blijkt uit een onderzoek door ISIZ en Stadspeil in opdracht van PostNL onder 1.065 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders zich vaak online oriënteren, ook als ze de uiteindelijke aankoop op de winkelvloer doen. Vooral elektronica (56 procent) en aankopen voor in en om het huis (44 procent) worden online veel bekeken en vergeleken.

Het makkelijk kunnen bekijken en vergelijken van producten wordt dan ook door meer dan een kwart van de Nederlanders als één van de grootste voordelen van online shoppen gezien.

Games

Kaarten voor concerten en voorstellingen blijken met 66 procent het vaakst online gekocht te worden. Ook vakantie- en vliegtickets (65 procent) en cd’s en dvd’s (50 procent) zijn populair, gevolgd door seksartikelen (47 procent) en games (44 procent).

Daarnaast worden er ook veel boeken (42 procent), financiële diensten (34 procent), elektronica (22 procent), kleding (17 procent) en speelgoed (15 procent) online aangeschaft.