AMSTERDAM - Hennes & Mauritz opent begin volgend jaar een nieuwe modeketen. In de nieuwe winkels gaat het bedrijf alleen zijn nieuwe merk & Other Stories verkopen. 

De kleding van dat merk wordt wat duurder, maar wel van betere kwaliteit, belooft het modeconcern donderdag.

Het Zweedse modeconcern maakte donderdag ook zijn winstcijfers over het derde kwartaal bekend. Van juni tot en met augustus boekte H&M een procent meer winst dan in dezelfde periode een jaar eerder. De winstgroei is veel lager dan in het voorgaande kwartaal, toen dankzij de populaire voorjaarscollectie nog bijna een kwart winstgroei werd geboekt.

De nettowinst kwam uit op 3,6 miljard Zweedse kroon (425 miljoen euro). De omzet steeg iets harder, met 6,5 procent naar 33,6 miljard kroon. H&M wijt de mindere resultaten aan de Europese schuldencrisis.

Warme zomer

Ook de sterke Zweedse kroon speelde het concern parten en de warme zomer speelde het bedrijf parten. Door de hitte in augustus namen mensen niet de moeite de kledingwinkels binnen te stappen.

Volgens topman Karl-Johan Persson wist H&M wel weer marktaandeel te winnen. Het concern gaat de uitbreiding van zijn winkelnetwerk daarnaast versnellen.

Waar H&M eerder aangaf dit jaar 275 winkels te willen openen, mikt het nu op 300. De opening van een online winkelplatform in de Verenigde Staten wordt echter uitgesteld tot de zomer van 2013.