Mannenmake-up hype in Zuid-Korea

AMSTERDAM - In 2011 hebben Zuid-Koreaanse mannen meer dan 380 miljoen euro besteed aan huidverzorging en cosmetica. 

Dat is goed voor bijna 21% van de wereldwijde verkoop, zo meldt marktonderzoeksbureau Euromonitor International.

Volgens het Amerikaanse persbureau AP is huidverzorging en make-up heel gebruikelijk voor Koreaanse mannen. Ze brengen hun wenkbrauwen in model, gebruiken foundation en zetten hun ogen aan met een zwart oogpotlood.

Make-up voor mannen is zo normaal in Zuid-Korea dat vliegtuigmaatschappij Korean Air jaarlijks make-up lessen organiseert voor mannelijke werknemers.

Succes

De metamorfose van een macho man naar een man met make-up kan deels worden verklaard door de hevige concurrentie op de arbeidsmarkt. Na de economische crisis in de jaren negentig ontstond de populaire slogan; ‘Uiterlijk is macht’. Hierdoor werd het uiterlijk niet alleen belangrijk voor vrouwen, maar ook voor mannen. Een man met make-up in Zuid-Korea staat dan ook voor een man met succes.

Amorepacific, het grootste cosmeticabedrijf in Zuid-Korea, heeft hun totale jaaromzet van mannencosmetica in Zuid-Korea begroot op meer dan 676 miljoen euro.

Lees meer over:
Tip de redactie