AMSTERDAM - De verkoopcijfers van Abercrombie & Fitch daalden het afgelopen jaar met tien procent. De oorzaak zou liggen bij het sexy imago van de Amerikaanse modeketen.

In februari kondigde Mike Jeffries, CEO van Abercrombie & Fitch, aan dat ze in de Verenigde Staten voor 2015 180 winkels zouden sluiten. Op 15 augustus maakte hij ook de kwartaalresultaten van het bedrijf bekend en gaf aan dat de cijfers 'teleurstellend waren en dat ze niet beantwoordden aan de verwachtingen.'

Sapna Maheshwari schrijft in Businessweek dat er gewoon geen vraag meer is naar hun producten. De halfnaakte modellen in hun reclamecampagnes zijn volgens haar niet langer vernieuwend of inspirerend. Jongeren zouden op zoek zijn naar iets uitzonderlijks.

Stijl

"Dankzij het wereldwijde web en de sociale media leren ze steeds meer over de hedendaagse mode-industrie", zegt Maheshwari. "Ze hebben allemaal een heel eigen stijl ontwikkeld."

"T-shirts met prints en polo's vinden ze niet meer cool en interessante en innovatieve modeblogs zijn nu hun belangrijkste inspiratiebronnen. Bovendien volgen nieuwe trends elkaar steeds sneller op en verkoopt A&F kleren die nog steeds in dezelfde lijn liggen als tien jaar geleden."