AMSTERDAM - Trends zijn verleden tijd. Volgens professionals uit de mode-industrie zijn trends niet meer zo duidelijk als vroeger. Het niet volgen van een trend is de trend geworden.

The New York Times vroeg aan een aantal professionals uit de mode-industrie naar de trends voor het komende seizoen maar kreeg als antwoord dat die niet meer zo duidelijk zijn af te bakenen als vroeger.

Volgens Robert Burke, voormalig directeur van het modeafdeling bij luxewarenhuis Bergdorf Goodman, is het trendverhaal echt passé. De reden is volgens hem simpel: vroeger kwamen de vijftig meest invloedrijke inkopers ter wereld, waaronder Burke, samen om te bepalen wat de tendensen voor komend seizoen zouden zijn. Dat vertaalde zich dan in etalages en advertenties. "Maar die tijd is voorbij", aldus Burke.

Impact

Nu gaat trendvorming er heel anders aan toe. In plaats van etalages en tijdschriften te volgen, kijken consumenten naar de catwalks, de straat en het internet. Modeblogs zijn een populair fenomeen met grote impact. "Trends zijn niet meer wat ze geweest zijn", zegt Garance Doré, fotografe, illustratrice en blogster. "We dragen nu wat we willen."

Collectief

Dat betekent niet dat er helemaal geen trends meer zijn. Ze ontstaan alleen op een andere, en volgens velen meer democratische, manier. In plaats van door een select gezelschap worden de richtlijnen nu collectief opgesteld.

En de grootste trend? Dat is het niet volgen van trends. Roma Cohen, inkoper van een boetiek in Miami, ziet het in ieder geval zo: "Mijn klanten zijn niet op zoek naar trends. Als ze iets zien dat iedereen doet, zullen ze voor iets anders kiezen."