AMSTERDAM - De tijdschriftenmarkt in China groeit gestaag. Vogue China heeft besloten vier extra nummers per jaar uit te geven om meer advertentieruimte te creëren.

De Chinese Elle werd met meer dan 700 pagina's per maand te dik en komt daarom sinds kort tweemaandelijks uit en Cosmopolitan verdeelde haar nummers al sinds 2011 in tweeën om de enorme vraag naar advertentieruimte tegemoet te komen.

Duncan Edwards, directeur van Hearst Magazines International en met 22 tijdschriften onder zijn naam, vertelt aan New York Times. "Er is een enorme behoefte aan informatie over luxegoederen en er zijn niet veel andere plekken waar je deze informatie uit kan halen dan uit tijdschriften."

Chinese vrouwen geven gemiddeld veel meer geld uit aan tijdschriften en de producten die erin staan dan Westerse vrouwen. Zowel Vogue als Cosmopolitan kosten omgerekend 2,60 euro, terwijl het gemiddelde maandelijkse inkomen in Beijing op 605 euro ligt. Edwards meldt dat Chinese vrouwen die 12.500 euro per jaar verdienen gemakkelijk 1.650 euro aan een luxeproduct spenderen.

Met de constante groei aan populariteit van luxegoederen, groeit ook de vraag naar advertentieruimte. Modehuizen als Gucci en Prada verschijnen regelmatig tussen nationale adverteerders en steeds meer Europese luxemerken openen winkels in de grote steden in China.