AMSTERDAM - Nederland staat op de zesde plaats van internationale bezoekers van de Italiaanse mannenmodebeurs, die van 19 tot en met 22 juni in Florence plaatsvond.

De 82ste editie van Pitti Uomo werd in totaal door 17.800 mensen bezocht, waarvan 7.400 van internationale afkomst. Duitsland werd daarbij het sterkst vertegenwoordigd met 911 modeondernemers, gevolgd door Japan (874), Engeland (560), Spanje (556) en China (448). Het aantal Jappaners steeg met maar liefst 30 procent, Russen met 20 en Amerikanen met 10 procent, zo meldt Textilia.

Raffaello Napoleone, CEO van de organisatie van de beurs Pitti Immagine, vertelt: "Het is een moeilijke tijd voor de Italiaanse modebranche, waar het dalende consumentenvertrouwen winkeliers in een lastige situatie brengt. Ondernemers die blijven innoveren en de winkel aantrekkelijk houden, bijvoorbeeld met behulp van service en de nieuwste technologie, zullen de crisis overleven. De bezoekersaantallen van de beurs weerspiegelen deze marktontwikkeling. Ik maak me hier geen zorgen over."