STOCKHOLM - De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz heeft zijn winst en omzet in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2011/2012 verbeterd ondanks moeilijke marktomstandigheden.

Dat blijkt uit de resultaten die het bedrijf woensdag naar buiten bracht.

In veel landen waarin H&M actief is, met name in Europa, is het consumentenvertrouwen laag als gevolg van de aanhoudende crisis. Bovendien hebben consumenten minder te besteden door bezuinigingen en lastenverzwaringen die overheden doorvoeren om hun begrotingen op orde te krijgen.

Lentecollectie

Het bedrijf opende 119 winkels en sloot er 16. ''Het gewonnen marktaandeel laat zien dat onze lentecollectie gewaardeerd wordt in een modemarkt die uitdagend blijft'', concludeert H&M. ''Ons marktaandeel groeide zowel in landen met sterke economische groei als in landen waar het economisch niet goed gaat.''

H&M boekte in het halfjaar dat loopt van 1 december 2011 tot en met 31 mei 2012, een nettowinst van bijna 8 miljard Zweedse kroon (900 miljoen euro) tegen 6,9 miljard kroon een jaar eerder. De omzet steeg van 52,1 miljard kroon tot 59,5 miljard kroon.