AMSTERDAM - In Groot-Brittannië groeit de ergernis over seksueel getinte producten en kleding voor jongeren. De Britse winkelsector presenteert daarom een code die de vroege commercialisering en seksualisering van kinderen moet tegengaan.

Een aantal grote Britse ketens, zoals Asda, Sainsbury's en Tesc, gaan deze richtlijnen volgen.

De code valt samen met de verschijning van het rapport ‘Let children be children’. In het rapport wordt opgeroepen kinderen beter te beschermen tegen seksueel getinte reclame. Televisiezenders mogen volgens het rapport geen seksueel getinte videoclips voor 21.00 uur 's avonds vertonen.

Miley Cyrus

Volgens experts zijn kinderen makkelijk te beïnvloeden door beroemdheden op de televisie. Zo is kindster Miley Cyrus, die vaak schaars gekleed gaat, een voorbeeld voor veel jonge kinderen, zo meldt de Volkskrant.

Nederland

Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse kinderkleding door de aanbieders als niet-schokkend wordt ervaren. "Misschien dat het probleem in Groot-Brittannië speelt, maar in Nederland is dit niet het geval", aldus een woordvoerder van Detailhandel Nederland tegen de Volkskrant.

Voorgevulde bh’s

Vorig jaar kwam de Engelse supermarktketen Asda onder het vuur te liggen wegens aanstootgevende producten voor kinderen. Voorgevulde kinderbh's van de keten leidden tot een klachtenregen van boze moeders.