AMSTERDAM - De Zuid-Afrikaanse modeindustrie groeit momenteel. Dit heeft vooral te maken met een toename van het aantal ontwerpers en boetieks met verschillende merken.

De groei was zichtbaar tijdens de Zuid-Afrikaanse modeweek van 2011. Hier werden collecties geshowd van gevestigde ontwerpers als Clive Rundle bij Shine Studio’s, Clive Rundle, Jacques van der Watt van Black Coffee, Karen Ter Morshuizen van Lunar en Palesa Mokubung van Mantsho.

Ook nieuwe ontwerpers kregen de kans om hun werk te laten zien aan het modepubliek.

Koopcultuur

Lucilla Booyzen, oprichtster en directeur van South Africa Fashion Week, heeft hard gewerkt om een koopcultuur te ontwikkelen in het land. Booyzen benadrukt dat het een betrekkelijk jonge bedrijfstak is.

“Vergeet niet dat er voorheen geen boetieks waren in Zuid-Afrika. Stukje bij beetje verspreiden boetieks en mode-imperiums zich over Zuid-Afrika.” 


Fashion Week

Hanneli Rupert opende afgelopen jaar Merchants on Long in Cape Town. Het warenhuis verkoopt high-end Afrikaanse kleding, accessoires, parfums, sieraden en huidverzorgingsproducten. Rupert bewijst met Merchants dat Afrikaanse ontwerpen verhandelbaar zijn. “Ik zag een aantal zeer sterke collecties tijdens Fashion Week in Zuid-Afrika en ik plaats zeker een aantal bestellingen”, aldus Rupert tegen WWD.

Modelabels Black Coffee en Christopher Strong maakten grote indruk op Rupert. "De kwaliteit was volgens Europese standaarden en zeer hoog. Daarbij waren de ontwerpen niet per se etnisch en dat vind ik leuk," aldus Rupert.