Australische winkels vragen 'pas-fee'

AMSTERDAM - Steeds meer Australische modeketens vragen borg, oplopend tot 35 euro, aan hun klanten die kleding willen passen. Alleen wanneer het gepaste kledingstuk gekocht wordt, krijgt de klant de borg terug.

De borg is in het leven geroepen nadat steeds meer klanten designerkleding in de winkel kwamen passen, om het vervolgens online voor een lagere prijs aan te schaffen. Omdat er in Australië aan de kassa tax bijkomt, kopen klanten vaak online op internationale websites, zo meldt Daily Mail.

Dominik Drexel, manager van een winkel met wintersportartikelen, legt zijn nogal hoge fee uit: "We zijn een klein bedrijf en proberen te overleven. Ik houd nooit iemand tegen om spullen online te kopen voor een lagere prijs, maar we kunnen niet gratis werken."

Andere oplossing

Robby Ingham, eigenaar van een designerwinkel in Sydney, heeft een andere oplossing bedacht. "Onze filosofie is niet veranderd, we verkopen niet online, maar we hebben wel onze marketing aangepast", zo vertelt hij. "We hebben een blog, we mailen onze klanten en sms-en ze zelfs wanneer er nieuwe producten in de winkel arriveren."

"Daarnaast organiseren we meet-and-greets met ontwerpers en krijgen onze VIP-klanten extra vroeg te horen wanneer de nieuwe collectie in de winkel hangt", aldus Ingham.

Lees meer over:
Tip de redactie