AMSTERDAM - De online kledingverkoop is in de afgelopen 5 jaar verdubbeld. Steeds meer consumenten verruilen een dagje winkelstraat voor een online shopsessie.

Een derde van de consumenten heeft iets in de kast liggen wat zij in het afgelopen jaar online aanschaften, vorig jaar was dat nog 26 procent. In 2010 werd er in totaal voor bijna 5 miljard euro aan kleding online verkocht, volgens onderzoeksbureau Mintel een toename van 152 procent in de afgelopen vijf jaar.

Mintel voorspelt dat de online verkoop van kleding eind 2011 goed is voor 5,2 miljard euro.

Vele winkeliers klagen over het feit dat consumenten plots minder uitgeven. Ondanks dat maart 2011 de slechtste maand voor winkeliers in vijftien jaar tijd was, stegen de verkopen op internet in vergelijking tot dezelfde maand vorig jaar met 23 procent.

Oorzaken

Volgens het onderzoeksbureau zijn er verschillende verklaringen voor de stijging in de verkoop op het wereldwijde web. Zo zijn de collecties van grote modeketens als H&M, Zara, Gap en Topshop pas sinds een aantal jaren online verkrijgbaar en zorgen steeds meer webshops voor duidelijke foto's.

Daarnaast kiezen meer en meer huishoudens voor een goede internetverbinding. In 2010 had slechts 50 procent een breedband internetverbinding, een percentage dat in vijf jaar tijd naar 75 procent is gestegen.

De online verkoop is goed voor 10,2 procent van de totale verkoop van kleding, zo meldt Telegraph.