Collectiepresentaties terug van weggeweest

AMSTERDAM - Een frontrow gevuld met bekende gezichten is goed voor de kijkcijfers, maar de hoge kosten van een grote catwalkshow zorgen er voor dat vooral jonge ontwerpers terug moeten naar een ouderwetse presentatie.

De Amerikaanse ontwerper Prabal Gurung houdt ieder jaar verschillende presentaties voor zijn kopers en ziet er veel financiële voordelen van in. Volgens de ontwerper, die fans heeft als Michelle Obama en Demi Moore, worden zijn presentaties ieder jaar sterker. Cijfers tonen aan dat zijn verkoop nog ieder seizoen toeneemt.

Jason Wu verkocht in de maand maart voor 145.000 euro, door zijn presentaties. "Eén klant kocht 41 items, eigenlijk de hele herfstcollectie", aldus Wu volgens Daily Mail.

In de jaren '80 waren deze zogenaamde trunk shows erg populair onder ontwerpers. Zij sleepte hun gehele collectie in koffers naar een locatie waar klanten alles van dichtbij konden bekijken en kopen.

Marc Jacobs

Verschillende ontwerpers kunnen de hoge kosten die bij een catwalkshow komen kijken, niet ophoesten en kiezen daarom weer voor een 'ouderwetse' presentatie. Iets waar Marc Jacobs geen last van heeft. Zijn iets meer dan 9 minuten durende show kostte hem zo'n 700.000 euro.

Tip de redactie