DEN HAAG - De verkoop van mousserende wijn blijft stijgen. Vorig jaar sloegen Nederlanders meer dan acht miljoen flessen champagne, prosecco en andere bubbelwijnen achterover, 11 procent meer dan het jaar ervoor.

Dat blijkt uit jaarcijfers die het Productschap Wijn donderdag presenteerde. De toename komt vooral voor rekening van proseccowijnen; voor champagne was minder belangstelling dan in 2009.

In totaal, dus inclusief rode en witte wijn, verkochten supermarkten in 2010 bijna 333 miljoen flessen wijn, 2 procent minder dan in 2009. De verkoop bij slijterijen is niet meegenomen in het onderzoek. Volgens het productschap koopt ruim 85 procent van de consumenten hun wijn in de super.

Flessen roséwijn gingen minder over de toonbank. Deze daling lijkt sterk samen te hangen met het slechtere weer tijdens het roséseizoen, aldus het productschap.

Frankrijk

Frankrijk is nog altijd het favoriete wijnland van Nederlanders, maar boet in aan populariteit. In 2010 haalden we bijna 30 procent van onze wijn uit Frankrijk, 6 procent minder dan het jaar daarvoor.

Wijnen uit Nieuw-Zeeland en Chili zijn daarentegen steeds geliefder, met een toename van respectievelijk 15 procent en 11 procent procent.

Slijterij

Het productschap liet onderzoeksbureau Nielsen in kaart brengen hoe groot de wijnconsumptie van de Nederlanders is.

Daaruit kwam naar voren dat de gemiddelde Nederlander met aankopen op internet, in de supermarkt en slijterijen en in de horeca goed is voor 21,8 liter wijn per jaar.