AMSTERDAM - Vrouwen kopen sneller kleding als het model dat de items draagt op hen lijkt. Het gaat dan om de rondingen, lengte en etnische afkomst van het betreffende model.

Dit blijkt uit onderzoek van student Ben Barry aan de universiteit van Cambridge, gehouden onder 3.000 vrouwen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada.

Door de vrouwen nepadvertenties van diverse tijdschriften voor te leggen met daarop modellen met verschillende maten, vormen en achtergronden, kwam de student erachter dat bij de meerderheid van de vrouwen de intentie tot kopen groter wordt wanneer het model op hen lijkt qua leeftijd, maten en afkomst, zo meldt Guardian.

Rondingen

Volgens Barry dwingen onderzoeken als deze, modeontwerpers en tijdschriften steeds meer om vrouwen met rondingen in de schijnwerpers te zetten, in plaats van hen alleen te gebruiken als stunt of bij zeldzame gelegenheden.

“De mode-industrie leeft in haar eigen wereld, maar adverteerders en redacteuren moeten zich goed realiseren wie hun doelgroep is en of de modellen representatief zijn voor die doelgroep. Ze moeten bijblijven en zich erop aanpassen”, aldus Barry.