AMSTERDAM - Grote spectaculaire modeshows lijken steeds minder interessant voor ontwerpers. Ontwerper Tom Ford zette de trend en schrapte al eerder vele genodigden van zijn gastenlijst om zijn shows kleiner en exclusiever te maken. Andere ontwerpers volgen nu in snel tempo.

Afgelopen seizoen verstuurde Tom Ford ongeveer honderd uitnodigingen voor een intieme show van zijn damescollectie. De uitnodigingen waren alleen voor de belangrijkste moderedacteurs bestemd.

Hij koos voor dit concept, omdat hij niet wilde dat zijn show voortijdig uitlekte op het internet. In The Times wordt Tom Ford gecomplimenteerd, omdat hij andere ontwerpers stimuleert shows kleiner en exclusiever te maken.

In de Engelse krant wordt ook vermeldt dat Jacobs zijn gastenlijst van 1400 heeft ingekrompen tot 500 om, naast het tegengaan van hinderlijk flitsende gasten, kosten te besparen.

Aandacht voor kleding


Naast Tom Ford schrapte ook de Amerikaanse ontwerper Isaac Mizrahi een derde van zijn gastenlijst.

“Waarom zou je honderdduizenden willen besteden aan een show, als iedereen bezig is met hun telefoon en de kleding niet de eerste prioriteit heeft”, aldus Mizrahi’s marketing- en PR-directeur tegen New York Magazine.

Trend

Volgens Filipowski, onderdirecteur van KCD (’s werelds grootste mode-, pr- en productiebureau), is er geen grote transformatie gaande wat betreft de grootte van de shows.

Hij meent dat net als mode, elk seizoen onderhevig is aan verandering. Daar voegt hij aan toe dat een designer nooit zal toegeven dat er te weinig budget is voor een grote show met veel gasten.