AMSTERDAM - Ondanks dat het merendeel van de Nederlanders Valentijn een uitvinding van de commercie vindt, doet 65 procent van de mannen en 71 procent van de vrouwen er wel aan mee. 78 procent van de mannen en vrouwen geeft een cadeautje.

Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van lingerieketen Hunkemöller onder 503 mannen en 517 vrouwen in Nederland tussen de 16 en 35 jaar, wijst uit dat het merendeel van de Nederlanders Valentijn commercieel vindt.

Toch doet 78 procent van alle ondervaagden er vrolijk en mee en koopt een cadeautje voor zijn of haar partner.

Die cadeautjes zijn behoorlijk cliché, zo koopt 44 procent van de ondervraagden chocola en kiest 40 procent voor bloemen. Ook knuffels, sieraden en parfum zijn populair.

Lingerie

Lingerie doet het een stuk minder goed, slechts 14 procent van de ondervaagde mannen zegt wel eens een setje gekocht te hebben of dat te gaan kopen voor Valentijn. 5 procent koopt regelmatig een lingeriesetje en 23 procent doet dat een enkele keer.

Bijna drie kwart geeft aan nooit lingerie te kopen, een antwoord dat de vrouwen kunnen beamen. Toch zou 52 procent van de vrouwen wel graag lingerie cadeau krijgen. Slechts 5 procent zou het echt niet waarderen om een setje te krijgen voor Valentijn.

Zelf uitzoeken

Blijkbaar hebben vrouwen niet veel vertrouwen in de smaak en maatkennis van hun partner. 39 procent van de mannen zegt de cupmaten van vriendinlief of vrouw te weten, tegenover 41 procent van de vrouwen die er niet zo zeker van zijn dat hij die maten juist heeft. Bijna een derde zegt zelfs zeker te weten dat haar partner haar maten niet kent.

Een groot deel van de ondervraagde vrouwen zegt dan ook liever een cadeaubon te krijgen om zelf een setje uit te zoeken.