AMSTERDAM - Steeds meer ouders maken zich zorgen om de volgens hen te sexy kleding die te koop is in modeketens voor hun kinderen, zo onthult een studie.

Meer dan een derde van de ouders vindt dat kindercollecties verkocht in modeketens te volwassen zijn, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd onder 2.000 ouders in opdracht van Mintel.

Onder moeders zijn de zorgen nog een tikkeltje groter, 41 procent vindt dat de kleding vaak te volwassen is. Onder de ondervaagden tussen de 45 en 54 was dat getal nog groter, met bijna de helft die zich zorgen maakt. Vorig jaar baarde het slechts een kwart van de ouders zorgen.

Uit de schappen

In april 2010 moest de Britse modeketen Primark een kinderbikini met gevulde cups uit de schappen halen. Primark verkoopt wel nog steeds een bh voor jonge tieners met gevulde cups. In diezelfde maand kreeg Tesco veel kritiek over zich heen toen het bedrijf Disney prinsessenschoentjes met hakken verkocht voor kinderen vanaf 3 jaar.

Tamara Sender, modeanaliste bij Mintel, zegt: “In het afgelopen decennium raakten kinderen steeds meer geïnteresseerd in mode. Ze lezen tijdschriften, kijken televisie en willen zich hetzelfde kleden als de beroemdheden die zij zien.”

Siobhan Freegard, mede-oprichtster van Netmums, een website voor ouders, voegt daaraan toe: “We moeten volwassen kleding van sexy kleding als gevulde bh’s en naveltruitjes van elkaar differentiëren.”

Tegenreactie

Jane Bevis van British Retail Consortium is het er niet geheel mee eens. “Er zijn geen vaste regels op dit gebied. Verschillende ouders hebben verschillende visies”, zo meldt zij tegen Daily Mail.