AMSTERDAM - In februari 2009 plaatste Chris Devers een foto van een oude Jaguar op de website Flickr. Ruim twee jaar later brengt winkelketen Gap een rompertje op de markt met een soortgelijke afbeelding.

De Jaguar op de foto en de afbeelding op het rompertje van Gap zijn bijna identiek. De zaak kwam aan het licht toen de fotograaf een tip kreeg via zijn account op de website Flickr.

De tipgever stuurde een foto van het rompertje, gekocht bij Baby Gap naar Chris Devers, met als slotzin: "Ik hoop dat je dit al wist. Mocht dit niet het geval zijn, dan hoop ik dat ze je een cheque sturen."

Kopie

De afbeelding op het rompertje is met gebruik van de foto gemakkelijk vorm te geven met een fotoprogramma, zo meldt de website Jezebel. De details en kleuren zijn veranderd, waardoor de originele foto minder herkenbaar is geworden.

Devers heeft zelf verschillende gedachten over wat er gaande is, maar wil zich hier niet te veel over uitweiden. Gap heeft zelf nog geen contact met hem opgenomen.

Diefstal

Eerder werden winkelketens GAP, Forever21 en Urban Outfitters ook al onder de loep genomen voor het kopiëren van afbeeldingen. In 2006 zou Urban Outfitters samples van Johnny Cupcakes hebben gebruikt om kort daarop zeer vergelijkbare t-shirts uit te brengen.