AMSTERDAM - De reclame van het Yves Saint Laurent parfum Belle d'Opium is in Groot-Brittannië van de buis gehaald omdat het drugsgebruik zou simuleren.

In de commercial speelt de Franse actrice Melanie Thierry het karakter Belle en danst expressief op de beat. Volgens dertien klachten die de Advertising Standards Authority (de Britse Reclame Code Commissie) ontving, is de reclame onverantwoordelijk en aanstotelijk, omdat Thierry daar aan de drugs zou zitten.

Een woordvoerder van YSL Beauté is niet blij met het feit dat de reclame na dertien klachten al van de buis werd gehaald. "De reclame refereerde niet bewust aan drugsgebruik, maar was om de sensualiteit en het verleidelijke van het parfum Opium te promoten, een geur die Yves Saint Laurent meer dan dertig jaar geleden al lanceerde."

Volgens YSL Beauté werd de reclame uitgebreid getest, voor hij op televisie verscheen. "In een consumententest in Frankrijk werd geen enkele connectie met drugs gezien. Een verdere consumententest in Engeland bevestigde de visie van YSL dat de Belle d'Opium reclame niet controversieel zou zijn", zo vertelt de woordvoerder.

Naam

Hoewel opium vaak wordt gebruikt om heroïne te produceren, zegt YSL Beauté dat de naam van het parfum 'de verslavende factor aan de vrouwen die de geur dragen moet weergeven, niet het verslavende aan drugs', zo meldt Telegraph.

Het is niet de eerste keer dat het parfum Opium controversie veroorzaakt. In 2000 kwamen er honderden klachten in Groot-Brittanië binnen, nadat Yves Saint Laurent een advertentie met een naakte Sophie Dahl publiceerde.