AMSTERDAM - Miuccia Prada moet er niet aan denken om ooit met een modeketen als H&M samen te werken. De hoofdontwerpster van het Italiaanse modehuis Prada vindt dat slechte kopieën afbreuk doen aan het imago van haar merk.

Miuccia Prada hoeft niet lang na te denken over een dergelijke samenwerking. “Iedereen wil het, maar ik weiger het omdat ik relevant wil zijn op mijn eigen manier. Ik probeer mijn ideeën te vereenvoudigen en ze simpeler te maken maar na een bepaald punt is versimpeling niet positief, “ zegt ze in een interview met Women’s Wear Daily. “Ook moet je je bij goedkope kleding afvragen, waarom het zo weinig kost. Niemand vraagt zichzelf dat ooit af.”

Miuccia voegt eraan toe dat luxe producten duur zijn, omdat bedrijven deze produceren in Europa en salarissen moeten betalen. “Je moet betalen voor alles dat nodig is om onderzoek te doen. Het is niet zo dat de eigenaren van luxe merken enorme winst maken. Waarschijnlijk verdienen de spelers op de massamarkt veel meer.”

Slechte imitaties

Miuccia vindt het jammer dat dergelijke samenwerkingen vaak niet leiden tot jonge, verfrissende en vernieuwende mode, maar eerder tot slechte kopieën.

“Er zijn echt slechte kopieën op de markt gebracht. Wat is niet begrijp is de enorme adoratie voor die imitaties. Prada staat juist bekend om haar voortdurende verandering. Het is duidelijk dat Chanel bekend staat om het kleine jasje en Louis Vuitton om de LV. En wij? Niemand weet echt wat we zijn, dat maakt ons juist succesvol. Omdat ik probeer geen algemeen product te maken.”