AMSTERDAM - De doolhof-achtige indeling van de Ikea is een psychologisch wapen om de consument meer in het winkelkarretje te laten leggen, zo claimt een expert op gebied van winkelindeling.

De theorie is dat de consument zich door het zig-zag pad door de grote meubelketen zo gedesoriënteerd voelt, dat hij de druk om een aantal extra impulsaankopen te doen, niet kan weerstaan.

Volgens Alan Penn, expert op het gebied van winkelindeling en -ontwerp, wil Ikea de consument zo lang mogelijk binnen houden. "Bij de Ikea moet je een vast pad volgen, dat hun catalogus in fysieke vorm laat zien, met dezelfde meubels in verschillende settings, zodat klanten zien hoe veelzijdig deze wel niet zijn", aldus Penn tegen Daily Mail.

"De truc is dat de indeling zo verwarrend is, dat je weet dat je niet meer terug kunt als je het nu niet meeneemt, dus belanden dingen meteen in de trolley als je er voorbij loopt", zo voegt Penn eraan toe.

Miljardenwinst

Naast hun reputatie voor goede en betaalbare meubels, blijkt Ikea's labyrint erg succesvol. Zo hebben zij momenteel 283 winkels in 26 verschillende landen en behaalden zij in 2010 een winst van 2,7 miljard euro.

Klanten blijven gemiddeld drie uur lang in de Zweedse meubelgigant, met zelfs een groot aantal dat maar liefst acht uur binnen blijft, zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Bluewater in Kent.

Ontkenning

Ikea ontkent dat de winkels ingedeeld zijn om verwarring en desoriëntatie te veroorzaken. Zo vertelt Carole Reddish, manager van Ikea in Groot-Brittanië en Ierland: "Terwijl sommigen naar ons komen voor een dagje uit, komen anderen met een specifiek shoplijstje. Zij willen snel in en uit kunnen en om dat gemakkelijker te maken hebben we verkorte routes gemaakt."