AMSTERDAM - Karl Lagerfeld gaat hoogstwaarschijnlijk zijn betaalbare kledinglijn bij de grote, Amerikaanse warenhuisketen Macy’s onderbrengen. In september maakte Lagerfeld al bekend te stoppen met haute couture en verder te gaan in de betaalbare tak.

Verschillende bronnen melden aan Un Beige over de samenwerking tussen Macy’s en Apax Partners, het bedrijf dat Karl Lagerfeld bezit.

Volgens de bronnen zal de betaalbare en draagbare lijn bestaan uit stukken van spijkerbroeken tot jurken. De eerste collectie zal voor de herfst van 2011 zijn. Men verwacht dat Macy’s en Lagerfeld een groot online deel op gaan zetten waarvan e-commerce het belangrijkste distributiekanaal zal zijn, aldus Media Bistro. 



Draagbare lijn


Lagerfeld vertelde in september al dat hij geen collectie meer zou presenteren tijdens Paris Fashion Week en dat hij daarvoor in de plaats bezig was met een draagbare lijn. Apax zei destijds dat ze met verschillende partners spraken over de nieuwe massale lijn.

“Dit wilde ik al zo lang", zegt Lagerfeld tegen Women's Wear Daily. “Het moet voor veel mensen betaalbaar zijn. Het voelt bijna als mijn plicht dit te doen met mijn naam, het is de weg naar moderniteit", legt hij uit.
 
Apax en Macy’s zijn tot nu toe niet bereikbaar voor commentaar, maar volgens de bronnen zal de nieuwe lijn gemaakt worden door Li & Fung, de leverancier in Hong Kong waar Macy’s al veel mee samenwerkt. 


Samenwerking H&M


De kledinglijn bij Macy’s zou de tweede keer zijn dat Lagerfeld betaalbare mode ontwerpt. In 2004 werkte de ontwerper al samen met H&M aan de lijn Liquid Karl. Deze eenmalige collectie was overal ter wereld snel uitverkocht.

“Mijn idee van een draagbaar op dit moment, op elk niveau, is dat het net zo goed moet zijn als het allerduurste merk", zei Lagerfeld in 2004 over zijn samenwerking met H&M.