AMSTERDAM - Een reclame voor een antirimpel-crème van Nivea gaf vrouwen de impressie er met de crème mooier uit te zien dan tien jaar geleden. Volgens de Advertising Standards Authority, de Britse Reclame Code Commissie, is de reclame misleidend en moet hij van de buis.

De voice over in de reclame zegt dat het geen verrassing is dat 37 procent van de vrouwen zich aantrekkelijker voelt dan zij tien jaar geleden deden.

Een kijker klaagt dat het niet duidelijk is of het om 37 procent van de vrouwen in het algemeen gaat of om vrouwen die de crème hebben gebruikt, zo meldt Daily Mail.

Enquête

Beiersdorf verklaart dat de cijfers komen van een algemene enquête die zij hielden onder 12.267 respondenten, die allemaal lid zijn van hun nieuwsbrief. De fabrikant gelooft dat deze vrouwen hoogstwaarschijnlijk Nivea-gebruikers zijn, hoewel ze toegeeft niet zeker te weten hoeveel het er precies zijn.

Eén van de vragen uit de enquête was of de respondent zich vandaag meer aantrekkelijk voelde dan tien jaar geleden, zonder enige link met de antirimpel-crème.

Misleidend

De Advertising Standards Authority vindt de reclame onduidelijk en verwarrend. "Wij zijn van mening dat de reclame de relatie tussen het geadverteerde product en de resultaten van de enquête op een onduidelijke manier presenteert. Het kan verwarrend zijn voor de consument en derhalve concluderen wij dat de advertentie misleidend is."

Beiersdorf is het daar niet helemaal mee eens. "We geloven dat een goede verzorging van de huid voor een betere emotionele status zorgt. Dus toen 37 procent van de vrouwen aangaf zich nu aantrekkelijker te voelen, vonden we dat zo'n positief bericht dat we het hebben gebruikt.