AMSTERDAM - Om de impact op het milieu door de productie van spijkerstoffen te verkleinen, komt jeansmerk Levi's in januari met een nieuwe, 'groene' collectie, genaamd Water<Less.

Levi’s gebruikt voor Water<Less speciale wassings- en afwerkingstechnieken waar 28 tot 96 procent – afhankelijk van het type spijkerstof – minder water voor nodig is.

Op dit moment gebruikt het modemerk 42 liter water voor een doorsnee spijkerbroek.

Combinatie van stijl en duurzaamheid



“We daagden onszelf uit om te werken met een kruising van stijl en duurzaamheid,” vertelt Erik Joul, senior vice voorzitter merchandising en ontwerp voor Levi’s.

“We dachten na over in welke processen we ons watergebruik konden reduceren", voegt hij er volgens Women’s Wear Daily aan toe.

Dezelfde stijl

“We maken helemaal geen compromissen aan de hand van visuele uitstraling of stijl van de spijkerbroeken,” meent Carl Chiara, directeur merkconcepten en speciale projecten bij Levi’s Amerika.

“Soms is de manier om duurzamere ontwerpen te creëren een kwestie van het traditionele proces te heroverwegen en een betere manier te vinden.”

Duurzaam stimuleren

Eerder dit jaar introduceerde Levi’s een nieuw verzorgingsetiket op alle producten om klanten aan te moedigen hun spijkerbroeken minder vaak en in koud water te wassen.

Ook adviseerde het merk de spijkerbroek aan de waslijn te laten drogen en de broeken te doneren aan een goed doel wanneer ze zijn versleten.