AMSTERDAM - De merken Abercrombie en Hollister spuiten al jaren hun winkels vol met hetzelfde parfum om klanten te lokken. De klant blijkt er minder blij mee te zijn en komt in actie.

De modeketens gebruiken de ventilatie om de cologne door hun winkels te verspreiden. De eerste Abercrombie in Japan en een aantal winkels in de Verenigde Staten komen door de afnemende omzet tot de conclusie dat hun 'lokmiddel' averechts werkt.

Teens Turning Green, een Amerikaanse studentengroep die zich inzet om het milieu vrij te maken van chemische stoffen, komt in opstand. Ze protesteren voor de twee grootste Abercrombie winkels in New York.

Schadelijk

"Abercrombie staat voor de sterke, jonge, knappe man, terwijl hun geur Fierce ingrediënten bevat die schadelijk zijn voor mannelijke hormonen", zegt Alex Peaslee, co-voorzitter van Teens Turning Green.

"Het lijkt erop dat de jonge mannelijke klant van de winkelketen exact het tegenovergestelde krijgt van wat hem wordt beloofd."

Ook Campaign for Safe Cosmetics protesteert tegen Fierce. De geur zou elf "geheime stoffen" bevatten die niet op het etiket staan vermeld. Acht van deze stoffen staan bekend om het losmaken van allergische reacties en zouden leiden tot hoofdpijn of astma.

Reactie van Abercrombie

Volgens Abercrombie zou het parfum geen enkel ingrediënt bevatten dat schadelijk kan zijn. Daarbij hebben ze de verspreiding van de geur door de winkels al verminderd, zo meldt Stylelist.

"We hebben de frequentie van het verspreiden van de geur verminderd en gebruiken nu speciale geurmachines, die Fierce op een discretere wijze verspreidt", aldus Abercrombie.