Franse vrouwen kopen meeste cosmetica

AMSTERDAM - Volgens het Engelse onderzoeksbureau Mintel spendeerden Franse vrouwen in 2009 het meest aan cosmetica in Europa. Huidverzorging is de dames dan ook met de paplepel ingegoten.

De vijf grootverbruikende landen in Europa: Frankrijk, Spanje, Duitsland en Engeland waren in 2009 goed voor ruim 6,1 miljard euro omzet aan cosmetica, tegen 6 miljard in 2008.

Onderzoeksbureau Mintel verwacht dat dit tegen 2013 opgelopen zal zijn tot 6,5 miljard euro, zo meldt CosmeticsDesign zondag. In Frankrijk werd voor een megabedrag van 2,2 miljard euro aan crèmes gekocht.

Rimpel

Ruim 62 procent van de Franse vrouwen zegt anti-rimpelproducten te gebruiken, tegen 49 procent van de Duitse vrouwen. Volgens onderzoekster Nica Lewis is het in Frankrijk wijdverbreid geaccepteerd om aan huidverzorging te doen.

In Frankrijk gaan vrouwen ook regelmatig naar de dermatoloog voor cosmetisch advies. Dat wordt er vergoed door de verzekering.

Vochtbindend

De belangrijkste trend in 2009 was verzorging met het sterk vochtbindende hyaluronzuur. Dit jaar wordt volgens haar op internationale beautyblogs weer veel gesproken over producten die het collageen stimuleren in de huid. Met name producten die verharding van het collageen tegengaan. Dit proces wordt glycatie genoemd.

Nederland komt op de toplijst niet voor. In Nederland werd in 2009 voor 490 miljoen euro aan huidverzorgingsproducten totaal besteed, volgens de cijfers van de brancheorganisatie Nederlandse Cosmetica Vereniging.

Lees meer over:
Tip de redactie