AMSTERDAM – De nieuwe campagne van Dior heeft een kleine rel teweeggebracht. De fotoserie is gemaakt voor de heropening van de Dior-winkel in Shanghai en toont 'oude' familiefoto's waarop tientallen Chinezen identiek afgebeeld zijn.

Op iedere campagnefoto zijn Chinese mannen en vrouwen te zien, die allemaal dezelfde persoon zijn, met exact hetzelfde uiterlijk. Ze staan rond een blank model dat wel duidelijk afwijkt.

Critici zeggen dat de Dior-portretten uit de serie 'Shanghai Dreamers' het idee geven dat 'alle Chinezen er hetzelfde uitzien'.

Project

De foto's hangen aan de muren en in de etalages van de vernieuwde winkel. "Dit is een persoonlijk project dat alleen mijn opvatting representeert. In tegenstelling tot een advertentiecampagne laat deze fotoserie alleen mijn opvatting zien", vertelt fotograaf Quentin Shih tegen Lemondrop.

Het project heeft echter evengoed een hoop opschudding veroorzaakt: veel mensen vinden de afbeeldingen racistisch. 

Shih zegt dat de massaduplicatie geen representatie is van mensen. "Ik wilde de kracht van de Chinese bevolking en een soort socialisme van de Chinese geschiedenis laten zien. De modellen zijn geen mensen, maar staan symbool voor de Chinese historie tussen 1960 en 1980."

Dior

Het is niet de eerste keer dat de Chinese fotograaf Quentin Shih samenwerkt met Dior. In 2008 maakte hij de foto's van het project 'The Stranger in the Glassbox'. 

Shih is voornamelijk gespecialiseerd in reclame-uitingen, mode en redactionele opdrachten. In 2007 werd hij benoemd tot 'Photographer of the Year' door Esquire Magazine.