AMSTERDAM - Na de Giro d’Italia en de Tour de France is de fietsengekte nog niet voorbij. Steeds vaker wordt de 'gewone' fiets namelijk ingewisseld voor een 'fashion bike'. Het Nederlandse vervoersmiddel bij uitstek, maar dan in een hip jasje gestoken.

Verschillende modemerken zien hun kans schoon om naast het ontwikkelen van de normale kledinglijnen ook een zelf ontworpen fiets toe te voegen aan de collectie. Grote merken als Chanel, Gucci, Wood Wood en Puma kwamen elk met hun eigen model fiets op de markt.

Vorig jaar nam het Zweedse modelabel Acne ook de stap en ging een samenwerking aan met het Italiaanse fietsenmerk Bianchi. Samen ontwikkelden ze fietsen voor mannen en vrouwen in verschillende pasteltinten.

Hoofdontwerper van Acne, Jonny Johansson, gaf zelfs toe niets van fietsen te weten en alleen maar in te willen spelen op de hype.

Designerfietsen

De Engelse ontwerper Paul Smith is wel een echt fietsenliefhebber. Hij voegde als eerste ontwerper een fiets aan zijn collectie toe. Het is nog onduidelijk of er ook echt op de designerfietsen gereden wordt. De prijzen voor de vervoersmiddelen kunnen namelijk oplopen tot 12.700 dollar.

De trend onder de fietsen is op dit moment hetzelfde als in modeland, namelijk het minimalisme. Ook robuustere modellen zoals bakfietsen doen het erg goed, zo vertelt fietsontwerper Maarten Heiltjes aan Textilia.

Heiltjes denkt dat de designer fietsen steeds populairder worden onder de grote massa: "Nieuwe productietechnologieën zorgen voor extreem veel vormvrijheid in de frames, mogelijkheden voor integratie van functies en het gebruik van de nieuwste materialen."

Tevens heeft de consument keuze uit allerlei kleuren voor elk fietsonderdeel.