'Nepdesign juist goed voor modehuizen'

AMSTERDAM - Wanneer men namaak producten koopt, heeft dit voordelen voor zowel de consument als de bedrijven die de echte versies ontwerpen. Dit blijkt uit een nieuw, door de Europese Unie gefinancieerd, onderzoek.

Veel mensen krijgen twijfels wanneer ze een replica hebben gekocht. Men vraagt zich af of de kwaliteit wel goed is, of de aankoop legaal is en wie er uiteindelijk van profiteert – of juist niet. Uit recent onderzoek blijkt nu dat niemand zich zorgen hoeft te maken.

De meeste ontwerpers klagen over de handel in replica's, omdat de mensen die deze producten kopen meestal geen echt exemplaar zullen aanschaffen. De uitslag van het onderzoek verwerpt deze klachten, want de namaak spullen zouden juist de merken promoten, aldus de Telegraph.

Criminaliteit

De politie beschouwt de namaak van grote merken als een vorm van terrorisme en georganiseerde criminaliteit. Zij schatten de kosten van de illegale handel alleen in het Verenigd Koninkrijk al op 1,3 miljard pond.

Professor David Wall, wie meewerkte aan het rapport, zegt echter dat dit niet klopt en dat het zelfs om minder dan 20 procent van dit bedrag gaat. "Ook is er bewijs dat de replica’s de echte merken helpen om meer naamsbekendheid te krijgen," aldus Wall.

Straf

Terwijl de autoriteiten in het Verenigd Koninkrijk zich richten op de handelaars, heeft de overheid besloten geen consumenten te vervolgen. In sommige andere landen gebeurt dit wel. Zo krijgt men in Frankrijk een boete van maximaal 300.000 euro of drie jaar gevangenisstraf voor het kopen van replica's.

In Engeland worden de namaak spullen alleen in beslag genomen, zonder verdere stappen. Volgens het rapport zijn er elk jaar ongeveer drie miljoen consumenten die replica’s kopen van merken als bijvoorbeeld Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Burberry en Gucci. Bijna een derde van deze aankopen worden via het internet gedaan.

Lees meer over:
Tip de redactie