AMSTERDAM - Beautyingrediënten te over die enkel het resultaat zijn van hardwerkende marketingafdelingen. De website Cosmopinie kijkt verder dan een populair merk of commercie en houdt beautyingrediënten uitgebreid tegen het licht. Deze week: banaan.

Op Cosmopinie lees je artikelen over cosmetica-ingrediënten en -trends. Mede dankzij de groene cosmetica-trend zijn (biologische) planten en vruchten populaire beauty-ingrediënten. Een voorbeeld daarvan is de banaan.

Banaan, op de INCI-lijst terug te herkennen als Musa Balbisiana, Musa Sapientem, of Musa Tropicana, wordt in de beauty-industrie voornamelijk toegepast in shampoos en conditioners, omdat het het haar laat glanzen.

Ook kun je banaan terugvinden in (lichaams)crèmes en gezichtsmaskers tegen puistjes. Banaan bevat naast enkele antioxidanten, enzymen en vitaminen –zoals Vitamine A, B6 and B12 en C- namelijk ook anti-bacteriële bestanddelen.

Zure

In tegenstelling tot zure vruchten als grapefruit, sinaasappel en citroen wordt banaan niet als irriterend beschouwd voor de huid.

Dit eetbare ingrediënt kan in pure vorm worden gebruikt en de gezondheidsrisico's zijn nihil.

Beautyproducten met banaan, gerecenseerd op Cosmopinie

The Body Shop Banana Shampoo – beoordeling: 4.5 uit 5

The Body Shop Banana Conditioner – beoordeling: 4.7 uit 5

Lush Mange Too massagebar – beoordeling: 3.6 uit 5