AMSTERDAM - Ondanks een stijging in de omzetcijfers, zijn de aandelen van de Amerikaanse kledingfabrikant met 6,9 procent gedaald. Daarom besluit Abercrombie & Fitch 110 van hun winkels te sluiten gedurende de komende 18 maanden.

Dit jaar worden 60 filialen gesloten en nog eens 50 in 2011. De kledinggigant sluit voornamelijk kinderkledingwinkels. Ook worden de 25 geplande winkelopeningen gereduceerd tot 20.

De afgelopen jaren had de kledingketen veel last van goedkopere concurrenten zoals de Amerikaanse Aéropostale Inc. en American Eagle Outfitters Inc. CEO Mike Jeffries van Abercrombie & Fitch laat aan Women's Wear Daily weten dat ze de bedrijfsstrategie gaan aanpassen.

Winst

De keten gaat meer op bepaalde trends inspelen en is van plan een agressievere reclamecampagne te gaan voeren. Ook willen ze de winkel inspirerend en spannender maken.

Aan de winst kan het echter niet liggen. In de eerste helft van dit jaar boekte de kledingfabrikant een winst van 7,7 miljoen dollar tegen een netto verlies van 86 miljoen dollar in 2009.