AMSTERDAM – In de jaren '80 konden veel vrouwen niet zonder haarspray. Nu, twee decennia later, gaan de verkoopcijfers wederom gestaag omhoog. Dames die een volle haardos willen, grijpen steeds vaker naar het stylinggoedje.

De vraag naar haarlak in Groot-Brittanië is in ieder geval met gemiddeld 10 procent toegenomen. Vrouwen gaven het afgelopen jaar wel 100 miljoen pond aan het product uit. Het is voor het eerst in tien jaar dat de cijfers zijn toegenomen.

Drogisterijketen Superdrug beweert dat de verkoop van hun haarspray het afgelopen jaar met zelfs 20 procent toegenomen is. Elnett, de haarspraylijn van beautygigant L’Oréal, meldt een toename van 14 procent.

Losse krullen

De Engelse krant de Daily Mail wijst Cheryl Cole aan als de grote trendsetter. Zij verscheen onder meer in X Factor met grote, losse krullen en veel vrouwen zouden haar stijl willen kopiëren.

Elnett maakt zelfs gebruik van de populariteit van de zangeres. Ze hebben een beperkte oplage van bussen haarlak, met op de voorkant een foto van de 27-jarige artieste, in de verkoop gedaan.

Jaren tachtig

Aan het eind van de jaren '80 kwam er een einde aan de populariteit van het product. Mensen waren bang voor beschadiging van de ozonlaag en haarstijlen werden meer natuurlijk waardoor haarlak niet langer nodig was. Daarnaast was het middel in die tijd wat lastig in gebruik. Soms moesten mensen wel twee keer hun haar wassen om het goedje eruit te krijgen.

Mark Hill, kapper van beroemdheden zoals model Agyness Deyn en actrice Mischa Barton, zegt: "Haarspray is nu veel makkelijker te gebruiken. Het geeft een goede stevigheid en kan gemakkelijk uitgekamd worden. Bovendien is het handig voor veel verschillende haarstijlen."