AMSTERDAM – De plus-size trend die door modeland woedt heeft nu ook jeansfabrikant Levi’s in haar greep. Het merk heeft althans een spijkerbroekenlijn ontwikkeld die ook vrouwen met rondingen moeten flatteren.

De jeanslijn heet Curve ID en bestaat uit drie typen: de Slight, de Demi en de Bold. Het leeuwendeel van de vrouwen (80 procent) zou, ongeacht haar omvang of lichaamsvorm, één van de jeans naadloos moeten kunnen passen.

De gigant heeft dit naar eigen zeggen voor elkaar gekregen door duizenden lichamen te bestuderen, stof te kiezen waarin de juiste hoeveelheid 'stretch' verwerkt is en de locatie van de kontzakken zeer nauwkeurig te bepalen. Want, zo meent het jeansmerk, 'geen kont is immers hetzelfde'.

Uniek

"We hebben echt geprobeerd om te doorgronden wat zo uniek is aan een vrouwenlichaam", vertelt You Nguyen, hoofd van de vrouwenafdeling van het merk, over het proces.

De grootste motivatie voor de lijn was volgens hem het idee dat het merendeel van de vrouwen niet gelooft in de perfecte jeans. Bovendien, stelt hij, moeten vrouwen er vaak te veel passen vóór ze er een vinden die in ieder geval 'een beetje goed zit'.

You Nguyen:

Video