AMSTERDAM – Een nieuw jaargetijde zorgt niet alleen voor een andere temperatuur, maar ook voor een kersverse garderobe en bijpassend kapsel en maquillage. Gekeken naar de catwalktrends lijkt komend seizoen qua make-up in ieder geval alles te kunnen.

De grote merken lieten tijdens de najaarsshows van alles zien: ze kozen voor over de top make-up, gingen voor één eyecatcher of pakten het rustiger aan met een blosje en een glossje.

Opvallend veel merken lieten hun modellen natuurlijk de catwalk betreden. Soms was er geen enkel spoortje make-up te bekennen, bijvoorbeeld bij A.F. Vandevorst. En bij anderen, zoals Balmain, Stella McCartney en Burberry, werd een heel lichte maquillage waargenomen.

Felrode lippen

Rode lippen komen elk seizoen in diverse gradaties terug op de catwalk. Maar dit keer was de felrode mond een duidelijke trend. Labels als Givenchy, Moschino en Karl Lagerfeld (voor Chanel en zijn eigen merk) lieten hun modellen de catwalk op gaan met vurige exemplaren.

Dior, Kenzo en Missoni kozen voor dit seizoen echte najaarstinten zoals oranje, paars en roestbruin. Oranje kwam vooral terug bij de ogen, paars bij de lippen en roestbruin over het gehele gezicht.

Opvallend

Natuurlijk waren er ook ontwerpers die voor een radicale look gingen met opvallende ogen, lippen, wenkbrauwen en wangen.

John Galliano liet bijvoorbeeld de wenkbrauwen van zijn modellen doortrekken in de vorm van donkere, dunne streepjes en het gezicht ‘viezig’ schminken. Hierdoor leek het meer een theatermake-up en niet iets wat een doorsnee persoon snel zou uitproberen.

Andere trends die te zien waren zijn purperen lippen, zwart uitlopende oogmake-up, opvallende wenkbrauwen en rozige tinten.