AMSTERDAM - De Amsterdamse kappersbranche huivert bij de komst van de spotgoedkope knipketen Brain Wash. Het bedrijf wil ook in de hoofdstad zaken openen en kappers vrezen voor hun inkomsten.

Volgens Het Parool richt de keten momenteel een bloedbad aanricht onder de Nederlandse kappers omdat het vrijwel voor geen enkel ander bedrijf mogelijk is om klanten te knippen, wassen en stylen voor 14 euro. Ook een Wella kleurspoeling kost er 14 euro.

Het van origine Bossche bedrijf, waarvan de eigenaar Mari de Kort zijn sporen als crisismanager bij een grote kappersketen in Duitsland verdiende, heeft inmiddels 116 zaken in Nederland en wil nu ook Amsterdam aan doen.

Niet makkelijk

Het bedrijf, dat mede gerund wordt door de 27-jarige zoon Mareno, wil in de hoofdstad drie of vier zaken openen maar laat weten dat het niet makkelijk binnen komen is in de stad. Het is moeilijk geschikte locaties te vinden, men wil graag in de buurt van supermarkten zitten buiten het centrum omdat die doelgroep voor Brain Wash belangrijk is.

Ook personeel is in Amsterdam moeilijker te vinden. Het bedrijf gaat daarom vanaf 2011 een relatie aan met de ROC scholen om personeel aan te kunnen trekken.

Angst

Volgens berichten uit de branche heeft de keten al heel wat kappers de angst om het hart geslagen en heeft menigeen bij wie een filiaal in de buurt kwam, zijn prijzen verlaagd om geen klandizie te verliezen.

Kappers bellen ook ongerust naar de brancheorganisatie ANKO en die adviseert hen vooral trouw te blijven aan de eigen formule omdat er niet tegenop valt te concurreren en er bovendien voor elke doelgroep een formule kan bestaan.