AMSTERDAM – Veiligheidsactivisten hebben een Reebok reclamecampagne bestempeld als 'dodelijke afleiding' voor mensen in het verkeer. Op promotiebeelden van het sportmerk, voor een nieuwe soort sneakers, is het model Kelly Brook poedelnaakt te zien.

De nieuwe advertentiecampagne, waarop de brunette niets meer draagt dan een paar sportschoenen van het merk, is deze week vrijgegeven en is te zien op drukke knooppunten en andere verkeersaders in Groot-Brittannië.

Veiligheidsexperts van het Institute of Advanced Motorists (IAM) hebben de twaalf meter grote billboards echter veroordeeld. Volgens hen kan Brooks figuur ernstige of zelfs dodelijke ongelukken veroorzaken wanneer mannen hun nek draaien om de foto nog wat langer te kunnen bestuderen.

Studie

Uit een studie, eerder uitgevoerd door Canadese onderzoekers, blijkt dat de hoeveelheid verkeersongelukken met 50 procent toeneemt in het geval van dergelijke billboards in combinatie met drukke knooppunten.

Toen de beroemde 'Hello Boys'-campagne voor Wonderbra werd gelanceerd, leidde dit ook al tot vele ongelukken omdat mannen werden afgeleid door het in ondergoed poserende model Eva Herzigova.

"Het feit dat de meeste mannen de Wonderbra reclame kunnen herinneren geeft aan hoe afleidend advertenties langs de weg kunnen zijn", aldus Peter Rodger, directeur van Driving Standards bij IAM, maandag tegen de Daily Mail.

Vooralsnog lijkt Reebok echter niet van plan de campagne aan te passen.

Kelly Brook 'veroorzaakt ongelukken'