AMSTERDAM – De omstreden reclameposter die meer Amerikanen aan de Pretzel Crisps moest krijgen, is vervangen door een nieuwe. De slogan ‘je kunt nooit te dun zijn’ stuitte op te veel verontwaardiging.

Snack Factory LLC, het bedrijf dat het gedraaide zoutje maakt, stelde zich eerder op het standpunt dat 'dun' alleen maar op de nieuwe soort pretzel sloeg, en dat mensen zich te veel lieten leiden door hun eigen associaties.

Toen de kritiek, die met name online geuit werd, echter nog verder aanzwol, gaf onderdirecteur Perry Abbenante een nieuwe verklaring af.

"We hopen dat mensen ook opgevallen is, wat we níét in de advertentie opgenomen hebben, namelijk magere modellen of opmerkingen over diëten en calorieën. Onze website en onze Facebook-pagina gaan zelfs maar over één ding: eten. We willen dat mensen eten", tekenden Amerikaanse media op uit de mond van Abbenante.

"Maar we waarderen de feedback en verontschuldigen ons tegenover mensen die we beledigd hebben. We nemen de commentaren ter harte en zullen de campagne aanpassen."

Weggehaald

Een dag later liet het bedrijf via Twitter weten 'ongezond lichaamsgewicht niet te willen verheerlijken met de posters'. "De advertenties zullen zo snel mogelijk weggehaald worden", werd daarbij beloofd.

De posters zijn hierop vervangen door een met een neutralere tekst. Het zoutje wordt nu kortweg aangekondigd als 'nieuwe ster'.

Een goede keuze, zo meent althans NYC The Blog: "Wat je mening er ook over is, dit is een stijlvolle reactie van hun kant. Niets dan lof voor de toeschietelijkheid en de beslissing."

NYC The Blog had één van de posters zelf al aangepast: