AMSTERDAM – Het perfecte parfum vinden is misschien niet langer een probleem. De Zwitserse geur- en smaakfabrikant Givaudan heeft een applicatie gelanceerd, die met behulp van voorkeuren van de gebruiker, een geur vindt die bij de desbetreffende persoon zou passen.

Met de applicatie genaamd iPerfumer probeert het bedrijf in te springen op de applicatietrend. In de database van het programma staan meer dan vierduizend parfums voor mannen en vrouwen. Naast informatie over de geur, staat er ook een beoordeling bij van de gebruikers. 

"Vroeger gingen mensen naar een winkel om parfums uit te testen en te kopen", zegt Sid Shah, directeur van Givaudan's divisie voor Internet Technologie en Innovatie, tegen Women's Wear Daily. "Maar steeds meer consumenten gaan online op zoek naar aanbevelingen bij bijvoorbeeld blogs en vragen aan vrienden hun mening over producten. Ze kopen een geur dus vaak zonder te ruiken. De applicatie springt hier op in." 

Smartphone

Ook de groei van het aantal parfums en de toenemende hoeveelheid smartphone gebruikers, waren redenen voor de Zwitsere smaak- en geurfabrikant om een parfumselectie tool te maken voor consumenten.

Gebruikers van de applicatie maken een profiel aan waar informatie staat over hun leeftijd, geografische locatie en geurvoorkeuren. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of ze citrusvruchten en bloemen lekker vinden ruiken. Daarnaast kunnen ze een cijfer geven aan geuren die ze al geroken hebben. 

Selectie 

De applicatie presenteert vervolgens, op basis van de gebruikers voorkeuren en beoordelingen, een selectie parfums. "Hoe meer mensen het gebruiken, hoe beter de applicatie gaat werken", zegt Shah. Hij benadrukt dat de applicatie niet is gemaakt om bepaalde geuren te promoten.

Gebruikers kunnen meerdere profielen creëren zodat andere mensen ook via hun telefoon een geur geadviseerd kunnen krijgen.