AMSTERDAM - Beautyingrediënten te over die enkel het resultaat zijn van hardwerkende marketingafdelingen. De website Cosmopinie kijkt verder dan een populair merk of commercie en houdt beautyingrediënten uitgebreid tegen het licht. Deze week: parel- en zijdeproteïnen.

Op Cosmopinie zijn artikelen te lezen over beautytrends, innovaties en ingrediënten, zowel die met bewezen voordelen als de ingrediënten waarvan de werking ter discussie staat. Zo vind je in cosmetica producten steeds vaker extracten terug van luxe materialen als kasjmier, zijde en zelfs parels.

De fabrikant wekt de indruk dat deze producten je huid of haar net zo zacht of stralend maken als de oorsprong van deze luxe ingrediënten. Zo kunnen aan haarverzorging proteïnen uit parels of zijde worden toegevoegd die meer glans of verzorging beloven.

Granen

Hoewel enkele soorten proteïnen een laagje achterlaten op de huid en nuttig zijn in conditioners, geldt dit lang niet voor alle soorten. Dit omdat niet alle varianten in het haar achterblijven na het uitspoelen van de shampoo of conditioner

Daarnaast zijn proteïnen uit zijde of parels voor je haar niet meer waardevol dan die uit bijvoorbeeld granen. Volgens experts maakt het niets uit of de proteïnen die je op je huid of haar gebruikt van dure luxematerialen afkomstig zijn of van eenvoudige planten

Hoewel deze luxe ingrediënten erg aantrekkelijk klinken, blijken ze voornamelijk een marketingmiddel te zijn. Producten die dergelijke extracten bevatten kunnen wel degelijk goede resultaten opleveren, maar vaak is dit niet specifiek te danken aan deze extracten waar mee wordt geadverteerd.