AMSTERDAM – De afgelopen jaren zijn wel twintig parfums gelanceerd die gebaseerd zijn op blauw. Er zijn enkele vrouwengeuren die de kleur als muze gebruiken, maar vooral tijdens het bedenken van mannenluchtjes zorgt de frisse tint voor behoorlijk wat inspiratie.

De kleur komt terug bij de parfums op verschillende manieren. De fles of het parfum zelf kan blauw zijn, maar ook in de naam van de betreffende geur kan het woord of  kunnen variaties daarop terugkomen. Denk maar aan Tom Ford’s Azure Lime en Dolce & Gabbana Light Blue.

Daarnaast kan een geurwater ook zo fris en luchtig ruiken als blauw. “Mensen denken bij blauw aan standvastigheid en betrouwbaarheid, lucht en water maar ook mystiek. Er is een tegenstelling tussen de associaties veiligheid en vrijheid, maar ze zijn allebei goed”, zegt Leatrice Eiseman, directeur van het Pantone Color Institute.

Eiseman vindt het bovendien verrassend dat blauw pas zo recent een inspiratie is voor mannelijke toiletartikelen, omdat het vaak als dé favoriete mannenkleur wordt genoemd.

Tijdperk

Davidoff Cool Water, in 1988 op de markt gebracht en al meer dan een decennium in de top-10 populairste geuren, was één van de eersten die geïnspireerd was op de koele kleur. De formule van het parfum was nieuw en de geur zo origineel dat het leidde tot een tijdperk van blauwgeïnspireerde luchtjes.

“Bij Cool Water gebruikten ze aromachemicaliën die normaal in functioneel geurende producten zitten zoals zeep en schoonmaakproducten”, vertelt Paul Austin van de Austin Advisory Group, een adviesgroep over geuren en merkwaarde, hierover tegen The New York Times

Dat gaf Cool Water een verrassende frisheid die heel anders was dan de traditionele Europese ingrediënten zoals citrusvruchten en lavendel.

Andere geuren waarbij de kleur inspiratie gaf zijn onder andere Dark Blue by Hugo Boss, Acqua Di Parma Blu Mediterraneo en de nieuwste mannengeur van Chanel genaamd Bleu.