AMSTERDAM - Vooral in het westen geloven consumenten steeds minder in de beloften van potjes cosmetica.

Dat blijkt uit onderzoek van het Engelse onderzoeksbureau Alterian. "Bedrijven zijn alleen maar geïnteresseerd om zoveel mogelijk te verkopen."

Vaknieuwssite CosmeticsDesign.com meldt dat cosmeticabedrijven en hun marketeers er hard aan moeten gaan trekken om hun producten en de boodschappen geloofwaardiger te gaan maken. Vertrouwen terugwinnen van de consument wordt heel belangrijk.

Een woordvoerder van de World Federation of Advertisers zegt in een reactie dat het vertrouwen op twee manieren teruggewonnen kan worden: "Alle claims die geuit worden zullen serieus door het bedrijf moeten worden onderbouwd, en daarnaast moeten marketeers in hun vertalingen van de technische boodschap naar een consumentenbelofte meer trouw blijven aan het oorspronkelijke karakter van de claim."

In de praktijk betekent dat dat boodschappen vooral niet aangedikt moeten worden, of met taalkundige grapjes vertekend worden. Cosmeticamarketeers zijn zeer bedreven in het suggereren van beloften die niet letterlijk in de tekst staan. Consumenten lezen dan iets wat er niet letterlijk staat.

Ook wordt aanbevolen om advertenties veel meer te laten checken op feitelijke juistheden en geloofwaardigheid, zodat de kwaliteit verbeterd wordt. In Engeland bestaat bijvoorbeeld de Advertising Standards Agency (ASA) dat zeer regelmatig optreed tegen vermeende valse claims.

Sociale media

Sociale media als Twitter, Facebook en vele anderen worden steeds vaker aanbevolen voor bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrenten, zolang het maar wel op een eerlijke, intelligente en communicatieve manier gebeurt. "Sociale media geven bedrijven de kans om rechtstreeks met consumenten te praten waardoor ze ook heel betrokken kunnen raken bij wat je doet en dat is waardevol."