AMSTERDAM – Iraanse vrouwen zijn de op één na grootste make-up gebruikers in het Midden-Oosten. Alleen dames uit Saoedi-Arabië kopen meer make-up. Vrouwen uit Iran besteden gemiddeld ruim tien procent van hun inkomen aan deze cosmetica.

Dit blijkt uit onderzoek van TMBA, een onafhankelijke economisch onderzoekscentrum.

De uitkomsten van deze studie kunnen opmerkelijk genoemd worden, aangezien de Islamitische wetgeving in Iran strenge regels kent over het uiterlijk van vrouwen.

Onzedelijk

Een klein beetje make-up wordt door de vingers gezien, maar de Iraanse regering is niet gelukkig met zwaar opgemaakte vrouwen.

Dames die een overheidsfunctie bekleden mogen geen make-up dragen en andere vrouwen die in de ogen van de politie te zwaar zijn opgemaakt, kunnen opgepakt worden. Het dragen van veel make-up wordt als onzedelijk gezien.

Revolutie

Na de Islamitische revolutie in 1979 was make-up in Iran geheel verboden. Vrouwen die zich toch opmaakten, liepen kans op een boete of konden worden gearresteerd.

In de jaren ’80 zijn deze wetten versoepeld en sinds de jaren ’90 wordt er weer make-up geïmporteerd in Iran. Vanaf dat moment zijn de vrouwen steeds meer cosmetica gaan dragen.

Twee miljard

Ongeveer 14 miljoen vrouwen in Iran kopen make-up. Samen spenderen ze bijna twee miljard dollar aan deze cosmetica, dat is 29 procent van de gehele cosmeticamarkt in het Midden-Oosten.

De dames geven gemiddeld zeven dollar per maand uit aan de opmaakspullen. Dat kan hoog genoemd worden, aangezien een minimuminkomen maandinkomen in Iran 300 dollar is en het gemiddelde inkomen ongeveer 700 dollar.

Volgens TMBA is zijn de hoge verkoopcijfers van make-up te verklaren door de populatie in Iran. De meeste vrouwelijke inwoners zijn jong en leven in een stedelijk gebied. De helft van de Iraanse bevolking is onder de 30 en 65 procent leeft in de stad.

Duur

De cosmeticaproducten die in Iran worden verkocht, zijn erg duur. Er wordt 50 procent BTW op geheven, in plaats van de 19 procent in Nederland. Hierdoor is er in Iran naast een reguliere cosmeticamarkt ook een grote zwarte markt voor make-up.